maandag - woensdag juf José
donderdag - vrijdag juf Jenneke
vrijdag Zoë
Algemeen:
- Kom op tijd, de les begint om 8.30 u. De buitendeur gaat open om 8.20 u.
- Aan het einde van de schooldag mogen de kinderen zelfstandig naar buiten.
- Als u de leerkracht wilt spreken kunt u een afspraak maken voor een gesprek na schooltijd.
- Ziekte, doktersbezoek of afwezigheid altijd (telefonisch) melden.
- Verlof moet aangevraagd worden bij de directie. Formulier verkrijgbaar bij conciërge Stanley.
- Meer informatie over de gang van zaken op De Grote Beer vindt u op de website (nieuwsbrief), in de schoolgids en in de jaarkalender.
- Tussendoortje (groente of fruit) en drinken gaan in de kar. Het fruit het liefst geschild en in stukjes gesneden. Tas met lunch in de gang op de tassenplank.
- Jassen graag in de luizenzak.
- Luizencontrole: voor zover mogelijk in de week na iedere vakantie. De controle wordt uitgevoerd door 2 ouders. Controleer a.u.b. zoveel mogelijk thuis.
- Gym op dinsdag en vrijdag; gymkleding en zaalschoenen met lichte zool graag voorzien van naam.
- Groep 3 bezoekt dit jaar Artis , het Concertgebouw en de bibliotheek
(onder voorbehoud).
- Schoolreisje naar Oud Valkeveen (onder voorbehoud)
- Verjaardag: graag “gezonde” traktatie en niet te veel. Viering is om ca. 10.00 u. De kinderen mogen om 11.30 uur de groepen langs.
- Klassenouder: ????? Zij/hij is de contactpersoon tussen leerkracht en ouders van de groep.
Rapportage: In september houden we de ouder-vertel gesprekken aan de hand
van een vragenformulier. Dit formulier ontvangt u van ons een week voor
de gesprekken plaatsvinden. In februari en juni krijgt uw kind een rapport.
In februari hebben wij hier een gesprek over en in juni zijn de gesprekken
facultatief.
Interne begeleiding. Suzan Straver
Haar taken bestaan uit:
- observatie en toetsing van leerlingen,
- het onderhouden van externe contacten met diverse kind gerelateerde instellingen,
- “vraagbaak” voor leerkrachten op vakgebieden.
Methodes:
Rekenen: Wereld in getallen; bestaande uit 9 blokken basisstof. Wekelijks
toetsen de kinderen met een testje hun opgedane kennis .
Na ieder blok volgt een methodetoets.
Taal: Veilig leren lezen; 12 kernen basisstof, KIM -versie.
De kinderen die al kunnen lezen (kennen alle letters), kunnen na de
kern start ook in de ZON versie.
Methode toetsen na iedere kern.
Alle leerlingen oefenen op de computer.
Schrijven: Pennenstreken; methodisch schuinschrift. 1e deel van het jaar los
geschreven, 2e deel van het jaar aan elkaar vast geschreven.
Toetsen: Methode toetsen voor aanvankelijk lezen, taal en rekenen.
Leerling Volg Systeem (Cito) verspreid over het schooljaar met behulp van de toetskalender. Deze LOVS toetsen worden gedurende de hele schoolperiode van een leerling bijgehouden.
GIP: Van Groepsgericht naar Individueel gericht Pedagogisch en
didactisch handelen van de leerkracht. Dit komt vooral tot uiting op de momenten dat de leerlingen zelfstandig werken.
In de hele school zijn de hierbij behorende afspraken hetzelfde.
PBS: (Positive Behavior Support)
Aanleren en bevorderen van goed gedrag met als doel een veilig, sociaal en voorspelbaar schoolklimaat.
De bedoeling is dat voor alle leerlingen duidelijk is wat er van hen verwacht wordt.
Middel: visueel maken van gedragsverwachtingen, veel complimenten geven, school sterren “verdienen”, beloning ontvangen.
Een aantal keren per jaar zullen de gedragslessen geoefend worden.
Doorgaande lijn.
Groep 3 zal het 1e half jaar vooral in de ochtend “leren”. De middag gebruiken wij voor spelen (arbeid naar keuze zoals bij de groepen 1 en 2), muziek, drama,
creatieve bezigheden en buitenspelen.
Suggesties aan u:
Lees veel voor, of laat uw kind zelf voorlezen. Het liefst op een vast moment.
Als u thuis samen met uw kind wilt schrijven, gebruik dan de letters van onze methode.
Is er iets niet duidelijk, kom dan vooral naar de leerkracht toe voor toelichting.
Hartelijke groet, José & Jenneke
Leerstof informatie groep 3 schooljaar 2021-2022
VAK | METHODE | Tijd PER WEEK | TOELICHTING |
Taal/lezen | VLL ( Veilig | 8 uur | • letterkennis |
| Leren Lezen ) | | • woordherkenning d.m.v. |
| | | structureer woorden. |
| Zon-kinderen | | • spelling ( klank zuivere |
| Maan-kinderen | | woorden ) |
| | | • lezen mkm-woorden + |
| | | korte zinnen |
| | | • mmkm-woorden |
| | | • begrijpend lezen |
Voorlezen | | dagelijks ! | |
Schrijven | Pennenstreken | 4 x 30 min. | - Lettervormen - Potloodgreep ! |
Rekenen | Wereld in getallen | 5 x 60 minuten | -Getalbegrip |
| | | -Basisvaardigheden: optellen en aftrekken |
| | | tot 20 |
| | | -Ervaringen met meten, tijd en geld |
| | | |
Gymnastiek | | 2 x 45 minuten | Op dinsdag en vrijdag door een vakleerkracht |
Drama | Drama moet je doen | 45 minuten | |
Muziek | Eigenwijs digitaal | 2 x 20 minuten | m.b.v. |
| | | luisterfragmenten e.d. |
| | | |
| | | |
Beeldende vorming | verschillende onderwerpen: afhankelijk van seizoen/feesten | 1 x 60 minuten | Technieken : knippen, plakken, tekenen enz. |
Wereldoriëntatie | Huisje, boompje beestje. | 2 x 20 minuten | Programma’s : |
Schooltelevisie | De dag van vandaag Rekenverhalen | | Vergroting van de leefwereld en woordenschat |
Rapportage Ouder vertel gesprekken | 2 keer per jaar 1 keer per jaar | Februari en juni September | Toetsgegevens zijn een vast onder- deel van het rapport. |
Toetsen | Methode- en landelijk genormeerde toetsen (cito) | Verspreid over het gehele schooljaar | |