26 januari 2022

Corona Update vrijdag 19 februari 2022

Preview foto

Versoepelingen per 25 februari:

• De mondkapjesplicht vervalt per vrijdag 25 februari, ook in de school. Vanaf dat moment vervalt ook het advies om afstand te houden in het onderwijs.

Wat blijft:

• De basisregels:

○ handen wassen

○ hoesten en niezen in de elleboog

○ geen handen schudden

○ met klachten testen

○ thuisblijven na een positieve test.

• Daarnaast blijft het dringende advies om twee keer per week een preventieve zelftest te doen van kracht voor het onderwijspersoneel en leerlingen vanaf groep 6 op de basisschool. Hiervoor blijven wij op de Grote Beer testen aanvragen.
  • Ook blijft het belangrijk om goed te ventileren in de klas.( Dus svp uw kind niet in alléén een t-shirt naar school laten komen)

Versoepelingen per 18 februari:

• Scholen hoeven de pauzes niet langer te spreiden over de diverse groepen en looproutes binnen de school kunnen worden losgelaten.
  • Tussen verschillende groepen binnen een school mag weer worden samengewerkt (geen cohortering op niveau van klas/groep meer).
  • Dit betekent ook dat naschoolse activiteiten weer kunnen worden opgestart.
  • Verder mogen ouders en verzorgers en andere externen (met mondkapje en op 1,5 meter) de school weer in en wordt het naar school brengen dus makkelijker. Ook kunnen zij weer mee naar open dagen. Hoe je dit vormgeeft, bespreek je als school zelf.
  • Evenementen met <500 bezoekers kunnen plaatsvinden. Bij bijeenkomsten met > 500 mensen is een vaste zitplaats verplicht en een mondkapje bij verplaatsing.

● De isolatieduur wordt verkort van minimaal 7 dagen naar 5 dagen (indien 24 uur klachtenvrij). Iedereen gaat nog steeds in isolatie na een positieve test. Ook als je een boosterprik hebt gehad. Zo besmet je geen huisgenoten of andere personen. Als je positief bent getest met coronaklachten begint de isolatieperiode vanaf het moment dat je klachten kreeg. Als je positief getest bent zonder coronaklachten begin je met tellen vanaf de datum van de test.